Увеличить
ПАРАЛЛЕЛИ
Сквозная тема юбилейного  — пятнадцать лет журналу — номера  совпала с «круглой» порядковой цифрой на обложке: 60-е. Авангард по обе стороны океана и интеллектуальный кинематограф как  европейская идея, преемственность традиции русского авангарда 20-х в фильмах нью-йоркского андеграунда, современная рецепция кинематографического бунта 60-х — таков круг исследуемых проблем.

ИСТОРИЧЕСКАЯ ПОЧТА
«Теперь для меня Россия уже не абстракция, теперь у нее и ваше лицо…»
Так в 1964 году написал в своем письме Изабелле ЭПШТЕЙН известный шведский режиссер Вильгот Шёман. В архиве Изабеллы Германовны сохранилась обширная переписка с советскими и зарубежными деятелями кино за период 1960–1980-х гг. Среди ее многочисленных корреспондентов были  Аньес ВАРДА, Алан ПАКУЛА, Крис МАРКЕР, Йорис ИВЕНС, Рене КЛЕМАН, Паоло и Витторио ТАВИАНИ, Анджей ВАЙДА, Анри ЛАНГЛУА, письма которых публикуются в этом номере.
 
 
ЭЙЗЕНШТЕЙНОВСКИЕ ЧТЕНИЯ
«...Жить в условиях “неустойчивого равновесия”». Письма С.М.Эйзенштейна М.М.Штрауху из-за границы. 1929–1931
Поездка в Мексику стала поворотным пунктом в биографии режиссера. Письменный диалог Эйзенштейна с другом детства становится ключом к пониманию не только многих теоретических идей режиссера, но и максимально искренним автопортретом художника.
СОДЕРЖАНИЕ

 
  • ...И КИНО
0 Шестидесятый!

 
  • ПАРАЛЛЕЛИ
6 Оксана САРКИСОВА Пространство игры и рецепты взросления. («Европейские 60-е. Бунт, Фантазия, Утопия». Берлинская ретроспектива).

15 Петер ЯНСЕН Что такое degueulasse? Кино самообслуживания. Европейские фильмы шестидесятых годов

25 Наталья САМУТИНА Авторский интеллектуальный кинематограф как европейская идея

43 Андрей ХРЕНОВ «Дети Маркса и “кока-колы”», или политизация эстетического

47 Дэвид ДЖЕЙМС Аллегории кино: американский кинематограф шестидесятых

73 Дарья КОРОСТЕЛЕВА Культура молодежного протеста и американский кинематограф. 1960–1970-е годы

 
  • ИСТОРИЧЕСКАЯ ПОЧТА
91 «Теперь для меня Россия уже не абстракция, теперь у нее и ваше лицо…» Письма зарубежных кинематографистов И.Г.Эпштейн. 1963–1986

 
  • ТЕОРИЯ
122 Михаил ЯМПОЛЬСКИЙ Критический момент

 
  • ЭРАСТ ГАРИН—100
137 Яков ВАРШАВСКИЙ С Мейерхольдом и Маяковским

155 Андрей ХРЖАНОВСКИЙ Спектр жизни

Приложение

176 Из писем Эраста Гарина. (Публикация и комментарии А.Ю.Хржановского)

 
  • ЭЙЗЕНШТЕЙНОВСКИЕ ЧТЕНИЯ
179 «...Жить в условиях “неустойчивого равновесия”» Письма С.М.Эйзенштейна М.М.Штрауху из-за границы. 1929–1931 (Публикация, предисловие и комментарии В.В.Забродина)

 
  • РАЗЫСКАНИЯ
213 Аркадий БЕРНШТЕЙН Голливуд без хэппи-энда Судьба и творчество Владимира Нильсена

 
  • PERSONALIA
260 Петр БАГРОВ Свой масштаб высоты. Александр Иванов: режиссер и мемуарист

271 Александр ИВАНОВ На экране и за экраном. «Карело-Финская ССР»

299 «…А тут умер Иосиф Виссарионович!» Из дневника А.Г.Иванова 1952–1955 (Публикация и комментарии П.А.Багрова)

 
  • КИНЕМАТОГРАФ: ЖИЗНЬ И ПРИКЛЮЧЕНИЯ
312 Виктор ВАТОЛИН Синема в Сибири. Очерки истории раннего сибирского кино (1896–1917)

339 «Освобождена в связи с закрытием немого кино». Воспоминания пианиста-иллюстратора (Л.А.Киреева)

 
  • РУССКАЯ ЭМИГРАЦИЯ И КИНО
345 Александр АЛЕКСЕЕВ Забвение, или сожаление. Воспоминания петербургского кадета. (Окончание.)

 
  • ХРОНИКА
372 «Глобальная амнезия: Центральная Азия и политика пространства» (Американо-российский симпозиум)(Н.А.Цыркун)

376 Указатель №№ 51-60


CONTENTS
PARALLELS
THE 60es: SO FAR SO CLOSE
United Europe
Оksana SARKISOVA. A space of play and recipe of growing up. («European 60es. Rebellion, Imagination, Utopia». Berlinale  retrospective).
Retrospective on Berlinale-2002 is considered as its compilers trying to see in European cinema of 60es a prototype of modern united Europe.
Peter W. JANSEN. Cinema of self-service. European films of 60es.
According German critic opinion, 60es became ‘year zero’ and the time of true flourish in history European cinema. In the article significant films of the period and the influence they exercised on world cinema are being analyzed.
Natalia SAMUTINA. Author’s intellectual cinema as European idea.
European type of cinema and method of its description in researching works of 1980es–90es. 
The Independent USA
Аndrei KHRENOV. «Children of Marx and Coca-Cola» or Politicization of esthetical.
David  JAMES. Allegories of Cinema: American Film in the Sixties. Fragment from a book.
What way did figures American ‘independent’ cinema develope theoretical basis for analyzing production, distribution and reception of alternative film? How strong was the influence of the Russian avant-garde they exercised? All these aspects of ‘independent’ cinema are revealed in works both of Russian and American film critic.
Daria KOROSTELEVA. The culture of youth protest and American cinema. 1960еs–70еs.
On examples of independent cinematography productions a research of counterculture in context of West Europe art and definition of its role in changing of American cinema are being made.

LETTERS FROM THE PAST
«Now Russia isn’t an abstraction to me, now she has Your face…» Foreign cinematographers’ letters to I.Epstein. 1963–1986.
Izabella Epstein (1926–1986)—marvelous, well-educated translator, who opened books by  Bazin, Truffaut, J.G.Louson, W.Saroyan and Breht to Russian readers. Her correspondence with Varda, Wajda, Marker, Sjoman and others famous cinematographers testifies to illusory of iron curtain borders and to community of spiritual interests of people of different countries and cultures.

THEORY
Мikhail YAMPOLSKY. Critical moment.
Reflections about goals and abilities of critique. Author argues, critic is far away from reality and he has too much abstraction approach. From his point of view an important exception is authors-cinefiles of Cahiers du cinéma in 1950es (first of all Andre Bazin).

ERAST GARIN — 100
Jacob VARSHAVSKY. With Meyerkhold and Mayakovsky.
Andrey KHRZHANOVSKY. A specter of life.
S u p p l e m e n t.
From Erast Garin’s letters.
Materials published are telling about outstanding actor and director Erast Garin (1902–1980), who was Meyerkhold’s disciple and follower of his traditions in art.

EISENSTEIN’S READINGS
«To live in conditions of “unstable balance”». Eisenstein’s letters to Maxim Shtraukh. 1929–1931.
It’s not a secret that a trip to Mexico was a turning point in Eisenstein’s biography. Wrote abroad letters to known actor and childhood fellow are interpreted as a key to theories of Eisenstein the art man and as the most frank autoportrait of Eisenstein a human.

RESEARCH
Arkadij BERNSTEIN. Hollywood without happy-end. Fate and creation of Vladimir Nilsen.
Vladimir Nilsen (1905–1938) was theoretic of film photography and enthusiast of unrealized «Soviet Hollywood» creation. He was high estimated among contemporary. Nilsen was repressioned and for a long time his name disappeared from history of Soviet cinema. For a first time a full biography of the cameraman and his diaries are published.

PERSONALIA
Peter BAGROV. Own scale of height. Alexander Ivanov: director and memoir.
Biographical essay about Alexander Ivanov (1898–1984), who was one of the most interesting and less researched directors on Lenfilm. He shot Submarine Т-9 (1943), Star (1949), First Russians (1967).
Alexander IVANOV. On the screen and behind it. «Karelian-Finnish SSR».
«…Аnd here Josef Vissarionovich died!» From diaries of Ivanov. 1952–1955.
Chapter from memoirs and fragment of Ivanov’s diaries are rare source about life and morality of Soviet filmmakers and supervisors in first part of 1950es.

CAREERS AND ADVENTURES IN CINEMA
Victor VATOLIN. Cinema in Siberia. Essays about history of early Siberian movies (1896–1917).
Chapters from a book tell about first film shows in Siberia, pioneers of Siberian cinema and development of original film production in region.
 «Dismissed because of silent cinema closing». Memoirs of illustrator pianist. (L.А.Kireeva).
L.А.Kireeva, alive witness of silent movie epoch, recalls about her work.

RUSSIAN EMIGRE AND CINEMA
Alexander ALEKSEYEV. Oblivion, or Remorse. Remembrance of the St Petersburg’s cadet.
The final chapters of outstanding animator’s memoirs (the first ones see in «КZ» №№ 52, 55, 56).

CHRONICLE. INFORMATION
«Global amnesia: Central Asia and politic of space» (American–Russian symposium).
A notes about symposium in may, 20–24 in Film Research Institute (Моscow) devoted to modern cinema of Central Asia.

Awarded by «Kinovedcheskie zapiski».
Contents №№ 51–60.
Новости
Текущий номер
Архив
Поиск
Авторы
О нас
Эйзенштейн-центр
От издателя
Ссылки
Контакты


 « 




































































































































































































































































 » 


Использование материалов в любых целях и форме без письменного разрешения редакции
является незаконным.