СОДЕРЖАНИЕ |
|
|
|
60 ЛЕТ ПОБЕДЫ
|
|
|
6 |
|
«Мы все воспитаны на военных фильмах… и от этого нам никуда не деться»
|
35 |
|
«Мы находимся на том рубеже, когда выговаривается последняя правда о войне, которую нам нужно успеть услышать и понять». «Круглый стол» в Белых Столбах, февраль 2005 г.
|
|
|
50 |
|
«На войне рождается самая сильная любовь…»
Переписка В.П.Строевой и Б.Момыш-Улы.1944–1965 годы публикатор(ы) Александра БАТАЛИНА
|
|
|
86 |
|
Илья КОПАЛИН Операторский фронт.
Лекция во ВГИКе, 15 марта 1958 года публикатор(ы) Светлана ИШЕВСКАЯ
|
99 |
|
Михаил ПОСЕЛЬСКИЙ Свидетельство очевидца. Воспоминания фронтового оператора
|
|
|
141 |
|
Из истории «Ленфильма». Памятник неизданному сборнику публикатор(ы) Петр БАГРОВ, Вера КУЗНЕЦОВА
|
145 |
|
—«Ленфильм» в 1941 году: Из приказов Комитета по делам
кинематографии при СНК СССР.—Из приказов киностудии
«Ленфильм» публикатор(ы) Петр БАГРОВ, Вера КУЗНЕЦОВА
|
153 |
|
—Последний год войны. Возвращение: Из приказов Комитета по делам кинематографии
при СНК СССР.—Проект тематического плана киностудии «Ленфильм» на
1944–1946 годы и Объяснительная записка к нему публикатор(ы) Петр БАГРОВ, Вера КУЗНЕЦОВА
|
170 |
|
—«Великий перелом»: Выступление Б.Ф.Чирскова по ленинградскому
радио о создании фильма «Генерал армии».—Из стенограммы
обсуждения художественным советом «Ленфильма» фильма
«Генерал армии» публикатор(ы) Петр БАГРОВ, Вера КУЗНЕЦОВА
|
178 |
|
—«Небесный тихоход»: Из стенограммы обсуждения художественным
советом «Ленфильма» нового варианта режиссерского сценария,
музыки и актерских проб фильма «Небесный тихоход».—
Выступление Н.А.Крючкова по ленинградскому радио
о кинокомедии «Небесный тихоход».—Из стенограммы
обсуждения художественным советом «Ленфильма» фильма
«Небесный тихоход» публикатор(ы) Петр БАГРОВ, Вера КУЗНЕЦОВА
|
Приложение
|
200 |
|
Павел КАДОЧНИКОВ «Бывают такие минуты в жизни каждого
человека, когда кажется, будто у вас на сердце поют соловьи...»
|
217 |
|
Павел КАДОЧНИКОВ Солдат Борис Блинов
|
221 |
|
Адольф БЕРГУНКЕР «В июне 1941 года мы находились
в Сталинграде, снимали натуру фильма «Оборона Царицына»
|
227 |
|
Адольф БЕРГУНКЕР Гипноз
|
232 |
|
Герберт РАППАПОРТ «Один самолет они назвали “Наташей”,
по имени героини нашей картины…»
|
237 |
|
Леонид ТРАУБЕРГ «Я не очень люблю вспоминать это время…»
|
240 |
|
Нота ЛЮБОШИЦ Хромой солдат. Киносценарий
|
|
|
II
|
|
|
276 |
|
«Броненосец “Потемкин”». Берлинская премьера 2005 года
|
277 |
|
Энно ПАТАЛАС «Хождения по мукам» «Броненосца “Потемкин”». О новой «берлинской редакции» картины Эйзенштейна
|
284 |
|
Хельмут ИМИГ Майзель прежде всего переводчик(и) Анна КУКЕС
|
287 |
|
Владимир ДМИТРИЕВ «Все-таки это новодел»
|
Приложение
|
292 |
|
«Тут не продумать надо, а почувствовать». Лекция-семинар Сергея Эйзенштейна во ВГИКе, Алма-Ата, 1942 год публикатор(ы) Виктория ЛЕВИТОВА
|
|
|
313 |
|
Мирон ЧЕРНЕНКО Казимеж Куц
|
|
|
337 |
|
Наталья ОСИПОВА Россия. Годы 00-ые
|
358 |
|
Виктория ЛЕВИТОВА Пространство в современном российском кино
|
367 |
|
Андрей БУРОВ Заметки о движении в трех фильмах
|
|
|
372 |
|
Николай ИЗВОЛОВ, Наташа ДРУБЕК-МАЙЕР Комментированное
издание фильмов на цифровых носителях: необходимость научных
стандартов
|
|
|
384 |
|
Нина ЦЫРКУН От семиотической догмы—к феноменологии вещей
и тел. О книге Михаила Ямпольского «Язык—тело—случай.
Кинематограф и поиски смысла»
|
|
|
387 |
|
Наталья САМУТИНА Работа над ошибками
|
CONTENTS |
|
TOWARDS THE 60th ANNIVERSARY OF THE GREAT VICTORY
BELYE STOLBY—2005
War theme: the results
«ALL OF US ARE BROUGHT UP ON MILITARY FILMS, AND WE HAVE NO
PLACE TO HIDE FROM IT...»
The items of Gosfilmofond questionary are answered by film directors Alexey
GERMAN-jr,Sergey GOVORUKHIN, Yury KARA, Irakly KVIRIKADZE, Konstantin
LOPUSHANSKY, Dmitry MESKHIEV, Sergey SOLOVYOV, Nikolay DOSTAL, Efriam
SEVELA, Andrey SMIRNOV, Ivan TVERDOVSKY, Pavel CHUHRAY, Ivan
DYHOVICHNY, Mark OSEPYAN, Andrey ASHPAY, Vadim ABDRASHITOV,
Alexey GERMAN.
60 years passed since the Victory Day and during this time in home cinema appeared a whole
school of war films…
The questions were: What film caused the most impression? When did you see it first and did the
impression was changing during this time? If the war films influenced on your ones? Do you think
war films are to be actual tomorrow and how the modern audience will take them?
«We are on that boarder where all the truth about the war is to be said and we are to
listen to it and understand it».
At the round table talk in Beliye Stolby. Participants: Vladimir DMITRIYEV, Valery
FOMIN, Alexandre SHPAGIN, Alexandre NIKITIN, Lyubov ARKUS, Vladimir
UTILOV, Dmitry KARAVAYEV, Sergey TRYMBACH, Victor MATIZEN, Andrey
SHEMYAKIN, Irina GRACSHENKOVA, Nea ZORKAYA, Kirill RAZLOGOV, Elena
KHRISTO, Klara ISAEVA, Irina SHILOVA, Tatyana MOSKVINA.
The fim explorers discuss different points of view on Soviet films that were made during World War II
and films of the later years on the theme. Could these people know something about the war? Could
they say something real about it or only pursued their own artistic aimes?
HISTORICAL POST
«The strongest love appears in a war…» Correspondence between Vera STROYEVA
and Bayrdgan MOMYSH-ULY. 1944–1965.
EXPERIENCE
Ilya KOPALIN. Cameramen’ front. A report in VGIK, 1958.
Mikhail POSELSKY. The witness’ notes. Memoirs of the front cameraman.
ARCHIVES
Vera KUZNETSOVA, Pyotr BAGROV. Memorial to a book that never was edited.
A block of materials is published here dealing with inner reports of Committee on cinema of Soviet of
Peoples Commissars of USSR about Lenfilm, protocols of sittings of Artistic Councils of the studio
and other documents of 1941-1945 including discussions on films and screenplays of those years as
well as documents on period of evacuation to Alma-Ata, Kazakhstan.
391
Pavel KADOCHNIKOV. «There are some moments in human life when it seems
that nightingales are singing in your heart...»
Memoirs of the famous actor dealing with road impressions on the way to Alma-Ata in 1941. The
shooting groups of several films gathered in one train were tortured by idea that if it is right to deal
with Art when all the people try to defend the country.
Pavel KADOCHNIKOV. Soldier Boris Blinov
Memoirs of the actor on his friend, also an actor who died in evacuation in Alma-Ata.
Adolf BERGUNKER. «In June 1941 we were in Stalingrad, shooting natural setting
to the film «Defence of Zarizyno».
Adolf BERGUNKER. Hypnosis.
Memoirs of the Lenfilm director on first days when the war was announced.
Herbert RAPOPORT. «Comedies never were so popular, especially on the front…»
Leonid TRAUBERG. I don’t like to remind this time…».
Notes of the director on his creatures made during the war years.
Nota LUBOSHITZ. The lame soldier. A film script.
II
EISENSTEINIAN READINGS
«The Battleship “Potyomkin”». The Berlin premier, 2005
Anno PATALAS. On the new «Berlin edition» of Eisenstein’s film.
Helmut IMIG. Myzel first and foremost.
Vladimir DMITRIEV. «It is a new thing yet…».
Suppliement
«...You should feel it but not think...» Sergey Eisenstein’s lecture at the director
department in VGIK. Alma-Ata, 1942.
PUBLICATION
Miron CHERNENKO. Kazimezh Kuz. A book of 1981 (the 2-nd part).
Publication of the book by out standing Russian film explorer is continued here. The part deals with
Polish directors’ films «If Somebody Knows», «The Jump», «Salt of the Black Ground», «A Pearl in
the Crown».
STUDIO
Natalya OSIPOVA. Russia, the 00es.
Victoria LEVITOVA. Space in modern Russian cinema.
Andrey BUROV. Notes on motion in three films.
THEME FOR EXPLORATION
Natasha DRUBEK-MAYER, Nikolay IZVOLOV. Commented edition of digital
films: necessity of standards in science.
MARGINALIA
Nina TSYRKUN. From the semiotical dogm—to phenomenology of things and
bodies. |