Увеличить
МЕДВЕДКИН - 100
«Может быть, мы рано загнали в тупик наш поезд?..». Переписка Александра МЕДВЕДКИНА с Крисом МАРКЕРОМ. Также в номере:
Заметки о становлении поэтики одного из самых интересных авторов в истории русского кино, чье творчество до сих пор овеяно полумифами и легендами. Аннотированная фильмография режиссера, включающая каталог фильмов всех «12 ударных рейсов»  Кинопоезда.

СОБЕСЕДНИК
«Возможно, вы… одна из букв киноалфавита». В беседе с Александром СОКУРОВЫМ и Хансом-Йоахимом ШЛЕГЕЛЕМ один из крупнейших отечественных документалистов Артавазд ПЕЛЕШЯН раскрывает важнейшие положения теории дистанционного монтажа и делится творческими планами.

К ИСТОРИИ И ИНТЕРПРЕТАЦИИ ФИЛЬМА
«Фильма о кино... на подлинном языке кино». Из истории рождения «Человека с киноаппаратом». Новые документы.
Вертов vs. Руттман. Сравнительный анализ двух фильмов авангардистов в авторстве Зигфрида КРАКАУЭРА.
СОДЕРЖАНИЕ

 
  • ПРОЦЕСС
6 Виктор ЛИСТОВ Документальное кино времен диалогов и безвидностей

 
  • МЕДВЕДКИН-100
21 Николай ИЗВОЛОВ Александр Медведкин и традиции русского кино. Заметки о становлении поэтики.

30 «Может быть, мы рано загнали в тупик наш поезд?» Из переписки Александра Медведкина и Криса Маркера. (Публикация, предисловие и комментарии М.М.Карасевой) публикатор(ы) Марина КАРАСЕВА

83 «Скорая помощь». Судьба мультфильма Медведкина. (Публикация и предисловие Г.Н.Бородина) публикатор(ы) Георгий БОРОДИН

86 Весь Медведкин. Фильмография.

115 Кинопоезд. Каталог фильмов. (Публикация А.С. Дерябина) публикатор(ы) Александр ДЕРЯБИН

 
  • ТЕМА ДЛЯ ИССЛЕДОВАНИЯ
147 Олег АРОНСОН Пустое время. Монтаж и документальность кино.

 
  • ЭЙЗЕНШТЕЙНОВСКИЕ ЧТЕНИЯ
154 Эйзенштейн—документалист. Републикации. (Предисловие Н.И.Клеймана)

168 «Заготовки к абхазскому документу». Письма С.М.Эйзенштейна Э.И.Шуб. (Публикация, предисловие и комментарии В.В.Забродина) публикатор(ы) Владимир ЗАБРОДИН

 
  • ОПЫТ
180 Ханс-Йоахим ШЛЕГЕЛЬ Трансцендентность аутентичного. О документальном у Андрея Тарковского и Александра Сокурова.

 
  • СОБЕСЕДНИК
185 «Возможно, вы… одна из букв киноалфавита». Артавазд Пелешян в беседе с Александром Сокуровым и Гансом-Йоахимом Шлегелем, Штуттгарт, 1995.

 
  • К ИСТОРИИ И ИНТЕРПРЕТАЦИИ ФИЛЬМА
192 Александр ДЕРЯБИН «Плод созрел и его надо снять…» К истокам вертовского шедевра.

199 Из истории рождения «Человека с киноаппаратом». Новые документы. (Публикация А.С.Дерябина)

205 Зигфрид КРАКАУЭР «Человек с киноаппаратом». Рецензия 1929 г.

Приложение

208 «Противоположность революционному». Письмо Ганса Рихтера Дзиге Вертову о Международном конгрессе независимого кино в Ла Сарразе, 1929 г. (Публикация, предисловие и комментарии Томаса Тоде)

 
  • PERSONALIA
212 Алексей Михайлович Ган. (Публикация А.Б.Коноплева)

222 «…Болезнь моя иного порядка». Письма Алексея Гана Эсфири Шуб.

229 Письмо Эсфири Шуб Алексею Гану. (Публикация и комментарии В.В.Забродина)

 
  • ИСТОРИЧЕСКАЯ ПОЧТА
231 Творческий отпуск — непреднамеренное прощание. Письма Йориса Ивенса 1935–36 гг. (Публикация, предисловие и комментарии Гюнтера Агде).

 
  • КИНЕМАТОГРАФ: ЖИЗНЬ И ПРИКЛЮЧЕНИЯ
246 Николай ПРОЗОРОВСКИЙ Непридуманное. Страницы воспоминаний оператора. Окончание. (Публикация П.Г. Шепотинника)


CONTENTS
PROCESS AND REFLECTIONS
Viktor LISTOV. Documentaries in the epoch of dialogues and absence of species.
Reflections over improper tend of development of documentaries, since the modes of fixing with the aid of cinema lag behind possibilities of world reflection with other ways and means. Mass-media history is being seen as a road from a healthy informational hunger (a book) towards unhealthy engrossing (TV, cinema, video).
 
MEDVEDKIN—100
Nikolai IZVOLOV. Alexandre Medvedkin and traditions of Russian cinema. Notes on working out of the poetics.
«We have probably were too fast in bringing our train into a blind alley». From correspondence between Alexandre Medvedkin and Chris Marker.
«Emergency Rescue». The fate of Medvedkin’s animation.
All Medvedkin. Filmography.
A cinema-train. Catalogue of films.
A set of stuff, devoted to the classic Soviet film-maker, includes an article on his creation, letters written by him and his French friend and follower Chris Marker in the 60s; an official document of 1949, putting an end to Medvedkin’s attempt  at working in animation, and a complete catalogue of his documentaries and feature films (with a unique experience of a cinema-train).
 
THEME FOR EXPLORATION
Oleg ARONSON. Vague time. Montage and documentality of cinema.
Specifics of montage in documentaries. The author argues, that due to cutting, oriented at spectacle, documentality becomes a pure abstraction.
 
EISENSTEIN READINGS
Eisenstein as a documentalist. Republications.
Straight contacts of Sergei Eisenstein with documentaries are minimal. Anyhow there is a line in his creation, bound up with «documentalism», which actualised itself  not on film, but on paper, which is specified by the sketches—WAR, ALMA-ATA and TEN YEARS LATER, written in 1941–42. Here his gift for poignant observation and mastership in using of everyday details as imagery are noticible.
«Notes to an Abkhasian docement». Letters of S.Eisenstein to E.Shub.
Letters (one from May 1928 written on vacation in Gagry, another mailed from Mexico on December 1930) are important documents, vitally contributing to the portrayal and biography of Eisenstein.
 
EXPERIENCE
Hans-Joachim SCHLEGEL. Transcendency of authenticity. On documentaries by Andrei Tarkovsky and Alexandre Sokurov.
The German film historian and theoretician when speaking about Tarkovsky’s influence upon creation of a number of East and Central European film-makers, including Alexandre Sokurov, argues, that Sokurov’s conception of the documental and authentical develops the central Tarkovsky’s idea of the moulding time.
 
COLLOQUY
«Maybe, You are … one of the letters of the cinema ABC». Artavazd Peleshian speaking with Alexandre Sokurov and Hans-Joachim Schlegel, Stuttgart, 1995.
Conversation taken place in Spring 1955 during Stuttgart’s International Symposium «Subversive camera». The participants strive to define cinematic and theoretical innovations of the maker of «We», «Seasons», «Our century», etc.
 
TOWARDS HISTORY AND INTERPRETATION
OF THE FILM
Alexandre Deryabin. «The fruit is ripen, and should be taken…» The sources of Vertov’s masterpiece.
From the history of birth of «A man with a camera». Newly founds.
Ziegfrid  Krakauer. «A man with a camera». Review of 1929.
               Supplement
«Opposite of revolutionare». A letter from Hans Richter to Dziga Vertov about International Congress of independent cinema in La Sarraz, 1929.
A set of stuff, devoted to «A man with a camera», includes script plans of the intended reels, which became the source of the Vertov’s masterpiece of 1929; an essay of a noted German film historian, and a letter from the German friend and colleague to the Soviet film-maker.
 
PERSONALIA
A.KONOPLEVA-SHUB. Alexei Mikhailovich Gan.
 «…My ilness is of another mode». Letters from Alexei Gan to Esfir Shub.
A letter from Esfir Shub to Alexei Gan
Materials on Alexei Gan include memoirs of Esfir Shub’s daughter about her step-father, and Gan’s letters to Esfir Shub, disclosing their differences concerning development of domestic cinema of the 20s and presenting hard attempts at self identification of one of the founders of Constuctivism under post-revolutionary regime. The last letter from Esfir Shub to Alexei Gan
Is also published.
 
HISTORICAL POST
Creative vacation—unintended farewell. Letters by Joris Ivens 1935–36
Letters of the well-known Dutch cinematographer sent to Moscow to his friend Hans Rodenberg, one of the heads of Mezhrabpomfilm stds, and Soviet cinema industry menagers B.Babitsky and B.Shumyatsky as an important page of his director’s biography contributing to the general panorama of the epoch in this country.
 
CINEMA: LIFE AND ADVENTURES
Nikolai PROZOROVSKY. Non-fiction. Chapters from Memoirs. Final instalment
The second part of the memoirs written in the mid80s by the veteran cameraman, who has worked from the 20s in features and then in chronicles and cultural films. First instalment see KZ N 48.
Новости
Текущий номер
Архив
Поиск
Авторы
О нас
Эйзенштейн-центр
От издателя
Ссылки
Контакты


 « 




































































































































































































































































 » 


Использование материалов в любых целях и форме без письменного разрешения редакции
является незаконным.