|
|
|
|
|
|
|
|
Номер посвящен 85-летию ВГИКа
"…Работу без Вас и не с Вами я в ГИКе себе не представляю, не только потому, что мне будет трудно, но и потому, что ГИКа без Эйзенштейна не может быть"…
Из переписки Льва Владимировича Кулешова и Сергея Михайловича Эйзенштейна.
Стенограммы лекций, прочитанных во ВГИКе в разные годы Эйзенштейном, Ромом, Козинцевым, выступления Кулешова и Довженко на заседании кафедры режиссуры.
Заявления о приеме в институт, Автобиографии, Характеристики, вступительные сочинения, студенческие билеты, "Зачетные книжки" первокурсников Людмилы Гурченко, Ноны Мордюковой, Василия Шукшина, Андрея Тарковского, Отара Иоселиани, Геннадия Шпаликова, Никиты Михалкова, Александра Сокурова и других известных кинематографистов - в рубрике "Из архива ВГИКа".
Теоретические части к дипломным фильмам Элема Климова ("Добро пожаловать, или Посторонним вход воспрещен") и Эльёра Ишмухамедова ("Нежность")
О современном кинообразовании и нынешнем ВГИКе размышляют Марлен Хуциев, Алексей Баталов, Виктор Лисакович, Андрей Хржановский, Юрий Арабов, Валентин Черных, Сергей Соловьев и другие мастера, преподающие здесь сегодня, а также ректор института кинематографии Александр Новиков
Редакторы-составители номера:
- студенты киноведческого отделения ВГИКа
- Юлия ЗАЙЦЕВА
- Светлана ИШЕВСКАЯ
- Виктория ЛЕВИТОВА
|
|
|
|
СОДЕРЖАНИЕ |
|
|
|
6 |
|
Александр НОВИКОВ ВГИК—это надолго.
|
|
|
14 |
|
Марлен ХУЦИЕВ, Алексей БАТАЛОВ, Наталия РЯЗАНЦЕВА, Виктор ЛИСАКОВИЧ, Борис КРИШТУЛ, Владимир УТИЛОВ
|
|
|
26 |
|
«…Мы должны идти не к осуждению Пудовкина, а к извлечению пользы из данной темы...» Две лекции Сергея ЭЙЗЕНШТЕЙНА о фильме «Потомок Чингисхана», 1928 г. (Публикация и предисловие С.Ишевской, комментарии С.Ишевской при участии В.В.Забродина.)
|
|
|
65 |
|
Ольга АРТЕМЬЕВА Когда герои переходят в вечность
|
71 |
|
Елена ВИНОГРАДОВА Метафизика движения, или «Асфальтовые» фильмы 2003 года
|
|
|
75 |
|
Личное дело №… Из студенческих биографий Александра Алова, Майи Булгаковой, Людмилы Гурченко, Василия Шукшина, Андрея Хржановского, Отара Иоселиани, Никиты Михалкова, Нонны Мордюковой, Геннадия Шпаликова, Наума Клеймана, Станислава Говорухина, Динары Асановой, Юрия Арабова, Александра Сокурова, Николая Хренова.
|
|
|
109 |
|
Владимир ВИНОГРАДОВ Теории Эйзенштейна в контексте постмодернистской стратегии
|
116 |
|
Виктория ЛЕВИТОВА Экзистенциальное эссе на мотивы Малля и Трюффо
|
132 |
|
Андрей БУРОВ Последняя полная (кино)фотосессия Мэрилин Монро
|
|
|
144 |
|
«Этим товарищам придется выходить на производство». Мастерская С.М.Эйзенштейна, 1935 г. (Публикация, предисловие и комментарии Ю.Зайцевой.)
|
171 |
|
Абрам РООМ [О монтажном мышлении]. Лекция на режиссерском факультете типа академии, 1936 г. (Публикация С.Ишевской, предисловие и комментарии А.С.Дерябина.)
|
178 |
|
Григорий КОЗИНЦЕВ [Слышать гул времени]. Лекция на режиссерском факультете, 1957 г. (Публикация, предисловие и комментарии Ю.Зайцевой.)
|
|
|
190 |
|
Андрей ХРЖАНОВСКИЙ, Юрий АРАБОВ, Всеволод ШИЛОВСКИЙ, Сергей СОЛОВЬЕВ, Евгений ГРОМОВ
|
|
|
200 |
|
Пятилетка по кадрам. Краткая характеристика работы ГИК, 1934 г. (Публикация, предисловие и комментарии С.Ишевской.)
|
209 |
|
«...В наших условиях огромную роль надо отвести проблематике воспитания...». Стенограмма заседания кафедры режиссуры, 1955 г. (Публикация, предисловие и комментарии В.Левитовой.)
|
|
|
237 |
|
Ксения КУРБАТОВА Время в образной структуре фильма Марлена Хуциева «Застава Ильича»
|
264 |
|
Юлия ЗАЙЦЕВА Состояние баланса
|
267 |
|
Георгий ДАРАХВЕЛИДЗЕ Кино-глаз
|
|
|
272 |
|
«Пять самых лучших лет…» Дипломники 60-х
|
273 |
|
«Добро пожаловать, или Посторонним вход воспрещен». Теоретическая часть дипломной работы Элема Климова
|
286 |
|
«Нежность». Теоретическая часть дипломной работы Эльёра Ишмухамедова. (Публикация и комментарии Ю.Зайцевой и В.Левитовой.)
|
|
|
296 |
|
Лев КУЛЕШОВ: «ГИКа без Эйзенштейна не может быть». Переписка Л.В.Кулешова и С.М.Эйзенштейна. 1923–1947. (Публикация и комментарии В.В.Забродина.)
|
|
|
313 |
|
Александр РЫБИН, Станислав СОКОЛОВ, Валентин ЧЕРНЫХ, Валерий РУБИНЧИК, Константин ОГНЕВ
|
|
|
324 |
|
Евгений МИГУНОВ О, об и про... ВГИК, 1939-й и другие годы. (Публикация, предисловие и комментарии Г.Н.Бородина.)
|
CONTENTS |
|
VGIK—85
Alexander NOVIKOV: VGIK—it is to be for a long time.
The state of the educational system and the cultural degree of the country are interdependent. The more acute problems of education affect the state of art. What’s going on, in particular, with cinema art? The reply should be found in the question about the state of the modern cinema education. The rector of the institute tells about VGIK, its achievements and overcoming complications.
VGIK: REFLECTIONS (I)
Marlen KHUTSIYEV, Alexei BATALOV, Viktor LISAKOVICH, Natalia RYAZANTSEVA, Boris KRISHTUL, Vladimir UTILOV
VGIK’s masters tell about the educational process, problems and achievements of the modern cinema education and its perspectives.
EISENSTEIN’S READINGS
«…We must move not to the censure of Pudovkin, but to the extraction of use from the present topic...» Two Sergei EISENSTEIN’S lectures about the movie Storm over Asia, 1928.
There are few published materials about the beginning of Eisenstein’s teaching activity. These lectures give an idea not only of Eisenstein-teacher but first and foremost—of a theorist. Some of Eisenstein’s main articles written at the end of the 1920-s contained the ideas of these lectures.
A PROCESS
Olga ARTEMYEVA. When heroes remove to eternity.
The author observes the transformation of the cultural hero in the modern literature and cinema having taken as a principle the type of Jerome David Salindger’s hero.
Elena VINOGRADOVA. Motion metaphysics, or the «asphalt» movies of 2003.
2003 was a year of road movie in contemporary Russian cinema. This article shows us how films like Boomer and Book thieves reveal the topic—staying out of time and space, the crisis of humaneness.
FROM VGIK’S ARCHIVES
Personal file №… From the students’ biographies.
Some documents depicting students’ life. The persons are Alexander Alov, Maya Bulgakova, Lyudmila Gurchenko, Vasilii Shukshin, Andrei Khrzhanovsky, Otar Ioseliani, Nikita Mikhalkov, Nonna Mordyukova, Gennadi Shpalikov, Naum Kleyman, Stanislav Govorukhin, Dinara Asanova, Yuri Arabov, Alexander Sokurov, Nikolai Khrenov.
VGIK: REFLECTIONS (II)
Andrei KHRZHANOVSKY, Yuri ARABOV, Sergei SOLOVYOV, Vsevolod SHILOVSKY, Evgenii GROMOV
A THEME FOR EXPLORATION
Vladimir VINOGRADOV. Eisenstein’s theories in the context of the postmodern strategy.
The author reveals indirect and immediate influence of Eisenstein’s theoretic elaborations on the theories of structuralism and gives particular attention to the works of Julia Kristeva and Jil Delez.
Viktoria LEVITOVA. An existential essay on Malle and Truffaut.
The author considers the new wave cinema from the point of view of the existential philosophy, basing on Louis Malle’s and Franзois Truffaut’s films.
Andrey BUROV. The last full (cinema) photo session of Marilyn Monroe.
The author uses the pictures of Marilyn Monroe to ponder if cinema and photography get close to reality in expressing and rendering of human emotional and physical states.
A WORKSHOP
«These fellows will have to go out to production». S.Eisenstein’s workshop, 1935.
Biographies of the students from this Eisenstein’s workshop were different. Some of them worked in documentaries, some were repressed and some became famous... This is a very emotional document reflecting the relations between Eisenstein and his students, the master’s individuality and his colorful ironic manner.
Abram ROOM. [About cutting thinking]. A lecture on the directors’ academy level faculty, 1936.
One of the key figures in cinema of 1920-s, Room had been teaching in VGIK for a long time but this is his only lecture to survive in VGIK’s archives. Here the director tells the students about film-editing.
Grigory KOZINTSEV. [To hear the rumble of time]. A lecture on the director’s faculty, 1957.
The lecture is actually a story about the shooting of Don Quixote (1957) and a director’s interpretation of the novel of Cervantes. It is possible that precisely during this lecture Kozintsev’s first thoughts about screen adaptation of «Hamlet» appeared. Some fragments of this verbatim report later were included in the director’s explication of Hamlet (1964).
DOCUMENTS AND COMMENTS
Five-Year Plan by frames. A brief characteristic of GIK’s work, 1934.
The letter V added to the institute’s name after its reorganization into an academy. The institute had been keeping this status for four years. The project of reorganization and the report of GIK’s work give the idea of what caused this reorganization, and what was the whole situation in GIK during these years.
«…In our conditions the global role is to be given to the problems of education. A shorthand report of the director’s faculty meeting, 1955.
Years 1955–1959 were the golden ones in VGIK’s history. The beginning of the Thaw was followed with changes in all cinema spheres. VGIK wasn’t an exception. The discussion of the educational program matches both intellectual and emotional atmosphere of the institute. The speakers are A.Dovzhenko, L.Kuleshov, I.Kopalin and others.
TOWARDS INTERPRETATION OF A FILM
Kseniya KURBATOVA. Time in the figurative structure of Marlen Khutsiyev’s Zastava Il’icha.
The article is dedicated to the analysis of the author’s and historical time in Khutsiev’s film.
Yuliya ZAITSEVA. State of balance.
The author writes about the image in Federico Fellini’s I Vitteloni.
Georgii DARAKHVELIDZE. Cinema-eye.
Michael Powell’s Peeping Tom is considered from its visual aesthetic.
DEBUTES
Welcome, or No Trespassing. The theoretic part of Elem Klimov’s diploma film.
Tenderness. The theoretic part of Elyer Ishmukhamedov’s diploma film.
The fact is that the first film success of both directors was connected with their diploma films. In theoretic parts of the films both of them write about preproduction and the difficulties which they were overcoming during the shooting.
LETTERS FROM THE PAST
Lev KULESHOV: «There is no GIK without Eisenstein». Correspodence between L.Kuleshov and S.Eisenstein. 1923–1947.
Lev Kuleshov and Sergei Eisenstein were connected by the long-term team-work. It was Kuleshov who invited Eisenstein to work in VGIK. The submitted letters, telegrams and some other documents once again prove that correspondence is the most immediate and exact evidence of the past, of the nuances in human relations.
VGIK: REFLECTIONS (III)
Alexander RYBIN, Stanislav SOKOLOV, Valentin CHERHYKH, Valeri RUBINCHIK, Konstantin OGNEV
CINEMA: LIFE AND ADVENTURE
Evgeny MIGUNOV. About, a propos and relating to… Memoirs of Evgeny Migunov (1921–2004), an animator, have been already published in «Kinovedcheskie zapiski», № 62. Those were dedicated to his education in VGIK during World War II. And here are some notes about pre-war education, teachers and people who were on the same course with him. |
|
|