Увеличить
«КАЙЕ ДЮ СИНЕМА» В МОСКВЕ
В апреле 2007 редакция авторитетного европейского журнала при содействии Посольства Франции в России и вместе с Музеем кино инициировала презентацию нового номера  в Москве. Специальная кинопрограмма и «круглый стол» составили программу «Кайе» в Москве. Публикуемая дискуссия, в которой приняли участие главный редактор журнала Жан-Мишель Фродон, режиссер Бенуа Жако, историк кино Наум Клейман, кинокритик Виктор Матизен и др., сконцентрировалась вокруг нескольких тем, в том числе «12 задач для кинематографа Франции». Эти предложения журнала по корректировке государственной поддержки и политики в области кино оказываются достаточно актуальными и для других стран европейского сообщества…
 
ИЗ ИСТОРИИ КИНОМЫСЛИ
Имя польского хроникера Болеслава Матушевского, автора одной из первых книг о кинематографе, в нашей стране до сих пор малоизвестно. Матушевский вошел в историю кино как «предтеча» организации синематек и фильмохранилищ. В 1898 году в Париже вышли в свет две брошюры Матушевского: «Новый источник истории. О создании хранилища исторических документов» и «Живая фотография, чем она является и чем она должна стать». Первая публикация текстов Матушевского на русском языке, введение этих работ в широкий  киноведческий обиход — заполнение существенной лакуны в истории киномысли.
 
PERSONALIA
Польский кинематограф межвоенного десятилетия практически не привлекает внимания отечественных киноисследователей — прежде всего по причине малодоступности фильмов. Прошедшая во ВГИКе и ГЦСИ ретроспектива Стефана и Франчишки ТЕМЕРСОНОВ стала открытием ключевых фигур польского авангарда. Представление о кинематографе, его генезисе и развитии, выразившееся в текстах и фильмах этих художников, — оригинально, совершенно самобытно и вместе с тем созвучно манифестам и теоретическим размышлениям современников.  В этом номере впервые на русском языке публикуются две статьи Стефана Темерсона.
 
ДИСКУССИЯ
Реконструкция фильма или гипотеза о нем.
Одним из самых содержательных профессиональных разговоров, состоявшихся на кинофестивале Госфильмофонда в феврале 2007 г., была дискуссия о цикле работ историка и теоретика кино Николая Изволова. Осуществленные им реконструкции фильмов Л.Кулешова «На Красном фронте» (1925), «Дохунда» (1936),  «Мишки против Юденича» (1925) Г.Козинцева и Л.Трауберга и  фильма «Женитьба» (1936) Э.Гарина и Х.Локшиной обсуждают: Евгений Марголит, Кирилл Разлогов, Наталья Нусинова и др.
СОДЕРЖАНИЕ

 
  • "КАЙЕ ДЮ СИНЕМА" В МОСКВЕ
4 «Отцы» и «дети» Новой волны. Фрагменты «круглого стола», апрель 2007

24 Михаил ЯМПОЛЬСКИЙ «Кайе дю синема» в начале 80-х годов

41 Жан-Люк ГОДАР на страницах «Кайе дю синема»: «Замужняя женщина» (1964)—Друг мой Пьеро (1965)—Письмо министру «Kultur» (1966)—«Новая волна» (1990)

 
  • СОБЕСЕДНИК
55 Алеша ЦИММЕРМАН «У меня в репертуаре весь Мурнау...» (Берлин, февраль 2007. Беседу ведет Александр Трошин) интервьюер(ы) Александр ТРОШИН

 
  • РЕЦЕПЦИЯ
66 Джереми ХИКС Зарубежная рецепция раннего советского звукового кино: «Чапаев» в Великобритании и Америке. (Перевод Н.А.Цыркун)

 
  • PERSONALIA
81 Малгожата САДЫ Темерсоны и киноэксперимент

92 Стефан ТЕМЕРСОН Возможности радио.—О потребности в создании видений

 
  • ТЕМА ДЛЯ ИССЛЕДОВАНИЯ
103 Сергей ФИЛИППОВ 11 важнейших событий в истории кинотехники с точки зрения их влияния на киноэстетику. (Продолжение)

 
  • ИЗ ИСТОРИИ КИНОМЫСЛИ
127 Болеслав МАТУШЕВСКИЙ Живая фотография: чем она является и чем должна стать. переводчик(и) Григорий БОЛТЯНСКИЙ

 
  • В ПРОСТРАНСТВЕ КУЛЬТУРЫ
162 Ханс-Йоахим ШЛЕГЕЛЬ Тоска по духовности: прошлое и настоящее Европы

169 Георгий МАСАЛКИН Христиане и мусульмане в грузинском кино (Доклады на симпозиуме в Висбадене «Религия и духовность в истории и современности кинематографа Центральной и Восточной Европы»)

 
  • КИНЕМАТОГРАФ: ЖИЗНЬ И ПРИКЛЮЧЕНИЯ
186 Наум АРДАШНИКОВ Твой современник

 
  • К ИНТЕРПРЕТАЦИИ ФИЛЬМА
223 Юлия ВАСИЛЬЕВА «Первые на луне», или Звездный час русского постмодернизма

 
  • РАЗЫСКАНИЯ
233 Елена АЛЕКСЕЕВА Становление и развитие кинематографа в Казани и Казанской губернии (1897—1917). (Окончание)

 
  • ДИСКУССИЯ
285 Реконструкция фильма, или Гипотеза о нем. Обсуждение кинореконструкций Николая Изволова (Белые Столбы, февраль 2007)

 
  • ЗАМЕТКИ НА ПОЛЯХ КНИГ
300 Диана ГРИГОРЬЕВА Обретенное кино (90-е. Кино, которое мы потеряли. / Сост. Лариса Малюкова. М.: Новая газета, Зебра-Е, 2006)

 
  • ХРОНИКА. ИНФОРМАЦИЯ
307 Призы журнала «Киноведческие записки», 2007

308 Премия имени С.В.Комарова


CONTENTS

«CAHIERS DU CINEMA» IN MOSCOW

«Fathers» and «sons» of nouvelle vogue. Excepts from Round table talk. April, 2007.
Mikhail YAMPOLSKY. «Cahiers du cinema» in the beginning of 1980s.
S u p p l e m e n t:
Jean-Luc Godard. On pages of «Cahiers du cinema»
Presentation of the «Cahiers du cinema» took place in Moscow, in April, 2007. The director of the magazine
Jean-Michel Frodon and helmer Benois Jaquod contributed to the Round table talk, prompted by the volume
№2 issued on the eve of the presidential elections in France, with the «April theses» of the kind: «12 tasks for cinematography in France».
Supplement contains some articles by Jean-Luc Godard from «Cahiers».

COLLOQUY

Alyosha ZIMMERMAN: «There is whole Murnau in my repertoire …» (Conversed by
Alexandre Troshin. Berlin, February 2007).
The noted pianist and composer, author of musical accompaniment for restored mutes talks about himself and his creation.

RECEPTION

Jeremy HIKS. Reception of the early Soviet sound cinema abroad: «Chapaev» in Great
Britain and America (Trans. by N.Tsyrkun)
The scholar of the Russian cinema from Queen Mary University (London, Great Britain) ponders over specif- ics of reception of Soviet films, «Chapaev» in particular, by English and American viewers.

PERSONALIA

Malgozhata SADY. The Temersons and film experiment

Stefan TEMERSON. Potentials of radio.—The Urge to Create Visions.
Though arterial roads of the European vanguard of the 1920–30s were laid far from Poland, Stefan and Francheska Temerson became its active movers. The publishing house, founded by them, is now headed by Malgozhata Sady, whose essay prefaces publication of the two Stefan Temerson’s articles.

THEME FOR EXPLORATION

Sergey FILIPPOV. 11 the most important events in history of cinematic technology from the point of view of their impact on film aesthetics. (To be continued)
This part of the analysis on technological innovations during the history of motion pictures concentrates on another one complex technical problem in film technology: really, what is a broad-lens objective?

FROM THE HISTORY OF FILM THOUGHT

Boleslav MATUSHEVSKY. Alive Photography. What it is and what it should be. (Transl. from
French by Grigory Boltyansky. Publ., prefaced and commented by S.Ishevskaya and D.Viren)
Boleslav Matushevsky (1856–1944) is the author of one of the first books on cinema; Polish photographer and chronist. He was the first to move and ground the necessity of building archives of footage. Here comes translation of his brochure «Alive Photography» (La Photographie Animée, ce guelle est ce guelle doit etre), issued in Paris in 1898, boasting of extremely important thoughts on cinema as a historical source and a new medium of exploration.

IN THE REALM OF CULTURE

Hans-Joachim SCHLEGEL. Aguish for spirituality: the past and present of Europe

Georgy MASALKIN. Christians and Moslems in the Georgian cinema.
(Reports from the symposium in Wiesbaden «Religion and spirituality in history and nowadays in cinema of the Central and Eastern Europe») The new generation of filmmakers from the Central and Eastern Europe seek for interreligious cooperation as an alternative for reducing the status of religion up to «national religious weapon», characteristic of the world in the whole and especially in bloody Balcan and Caucassian conflicts.

CINEMA: LIFE AND ADVENTURES

Naum ARDASHNIKOV. Your contemporary
Next installment of the memoirs of the noted cinematographer. A genuine narrator, brilliant humorist and sharp observer tells of his creation, including shooting of «Time, ahead!» helmed by Mikhail Shveitser and
«Your Contemporary» helmed by Yuly Raizman.

TOWADS INTERPRETATION OF THE FILM

Yulia Vasilyeva. «The First Men on the Moon», or the triumph of Russian Post-Modernism
Phenomen of the Post-Modernist falsification and mockumentary is investigated. Alexei Fedorchenko’s film
«The First Men on the Moon» was awarded with the prize in the category of documentaries at Venice Mostra in 2005. Actually the film belongs to the genre of para-documentary, or mock-documentary. The films of this kind seem documental, whereas their contents are fictitious; they disclose the way of creating illusion of genuine reality.

EXPLORATION

Elena ALEKSEYEVA. Building and development of cinema in Kazan and Kazan’s province
(1897–1917). (Concluding installment)
The concluding part of the article, continued from the previous issue of our magazine, on a detailed history of cinema development in one of Russian regions. The author mainly concentrates upon the rise of cinema-the- atres and its influence on the audience’s reception.

DISCUSSION

Reconstruction of the film, or Hypothesis on it. Discussion of film reconstructions by Nikolai
Izvolov (Belye Stolby, February 2007)
Basing on the fragments preserved, Nikolai Izvolov reconstructed films by L.Kuleshov «On the Red Front» (1925) and «Dokhunda» (1936), one of the early films by G.Kozintsev and L.Trauberg «Teddy Bears Against Yudenich » (1925) and «Marriage» (1936) by E.Garin and K.Lokshina. Noted scholars and film historian discuss the approximation of the artifacts to reality.

MARGINALIA

Diana GRIGORYEVA. Cinema regained (90s. Cinema Which We Lost. Comp. by Larisa
Malyukova. M.: Novaya Gazeta, Zebra-E, 2006)
The last decade of the 20th century occurred lost time for Russian cinema. Both political and economical reforms hindered normal development of cinema. Nowadays film historians regain knowledge about this interesting and dramatic period.


Новости
Текущий номер
Архив
Поиск
Авторы
О нас
Эйзенштейн-центр
От издателя
Ссылки
Контакты


 « 




















































































































































































































































 » 


Использование материалов в любых целях и форме без письменного разрешения редакции
является незаконным.