Увеличить

В блоке к 120-летию Абрама Роома публикуются набросок сценария Виктора Шкловского, впоследствии трансформировавшийся в «Третью Мещанскую»; кадры из несохранившегося фильма «Ухабы» и материалы прессы о нем; документированная история постановки и запрета «Строгого юноши».

Статья известного французского теоретика культуры Раймона Беллура «Кинозритель: единая-единственная-общая память» посвящена механизмам забвения и памяти в их связи с кинотеатральной проекцией и аурой экрана.

Две статьи Вильяма Вауэра предваряются посвященной ему статьей Михаэля Веделя, где творчество художника трактуется как мост между стилистической моделью экспрессивности немецкого кино 1910-х годов, которую Вауэр рано осознал как киновариант живописного экспрессионизма, и стилистическим движением экспрессионистского кино 1920-х.

В статье «Своевременный человек» Поль «Пабло» Мартин и Валери Ренегар исследуют фильм братьев Коэнов «Большой Лебовски» как карнавализованный текст (по Бахтину).

В номере публикуются в авторской редакции критические статьи Сергея Эйзенштейна о системе управления кинематографией, которые не только отражают взгляды режиссера на политику «Совкино» и особенности истории советского кино конца 1920-х годов, но также являются образцами яркой публицистики.

Валерий Турицын в статье о Жаке Фейдере рассматривает его картины 1920-х годов, так или иначе связанные с детьми, в особенности один из главных фильмов режиссера «Детские лица», а также особенности адаптации Фейдера в Голливуде и удачу его первого американского фильма «Поцелуй».

Мемориальный блок памяти Криса Маркера и Алена Рене включает в себя интервью с Рене о Маркере и статью Дж. Хобермана о Маркере.

Статьи Егора Кайрона и Анны Мальгиной посвящены многообразию аналитических выводов, которые можно сделать из наблюдения за мимикой («Фотогения Бригитты Хельм» в исследовании Кайрона) и пластикой («Поэтика жеста в кинематографе советской “новой волны”» в работе Мальгиной).

СОДЕРЖАНИЕ

 
  • АБРАМУ РООМУ—120
5 От пролетарских поэтов к «Третьей Мещанской»: О замысле сценария Виктора Шкловского «Сильней всего» публикатор Мария БОГОМОЛОВА

10 Виктор ШКЛОВСКИЙ Объяснительная записка и набросок сценария «Сильней всего». публикатор Мария БОГОМОЛОВА

15 «Ухабы». Материалы о несохранившемся «рабочем боевике» публикаторы Артем СОПИН, Алексей ТРЕМАСОВ

35 «Режиссер Роом встал на позиции воинствующего формализма и эстетства, которые являются враждебными советскому искусству». Документы из украинских архивов и периодическая печать об истории создания кинофильма «Строгий юноша» публикатор Роман РОСЛЯК

Приложение

80 Изоматериалы к первой редакции фильма «Строгий юноша» публикатор Анна БУЛГАКОВА

81 «Привидение, которое не возвращается» (1929). Первоначальная («немая») редакция фильма - (ссылка на видео)

 
  • В ПРОСТРАНСТВЕ КУЛЬТУРЫ
82 Кирилл РАЗЛОГОВ От «реального социализма» к реальности фантасмагории. Сравнительный анализ «образов памяти» в фильмах Анджея Вайды и Алексея Германа

87 Ольга ЛОСЕВА Время грузин

 
  • ИЗ ИСТОРИИ КИНОМЫСЛИ
94 Божидар ЗЕЧЕВИЧ Сербский авангард и кино переводчик Наталья РЯБЧИКОВА

Приложение

110 Станислав ВИНАВЕР Поэтика кинематографа переводчик Валентин ОГНЕВ

112 Бошко ТОКИН Кино—это музыка света.—Экспрессионистское кино.—Кино снов и поэзии переводчик Валентин ОГНЕВ

115 Монни ДЕ БУЛЛИ О чистом кино (отрывок) переводчик Валентин ОГНЕВ

117 Михаэль ВЕДЕЛЬ Кинохудожник. О Вильяме Вауэре

127 Вильям ВАУЭР Художественные основы кинематографа.— Реальность в кино переводчик Анна КУКЕС

 
  • ТЕОРИЯ
136 Рэймон БЕЛЛУР Кинозритель: уникальная и общая память переводчик Вера РУМЯНЦЕВА

150 Елена ГРУЗДЕВА Теория дистанции в поисках утраченного времени

 
  • ШКОЛА ЗРЕНИЯ
157 Анастасия АЛЕЩЕНКО «Любовь никогда не перестает…»

165 Мария ПОКРОВСКАЯ «Внедорожное» кино нордов

169 Ольга ЛОСЕВА Травматичный опыт «нового» греческого кинематографа

177 Маргарита ВИРОВА Такие вот каникулы

184 «Слава богу, я—атеист!». «Круглый стол» об одном существенном вопросе искусства экрана. И не только

 
  • ЭЙЗЕНШТЕЙНОВСКИЕ ЧТЕНИЯ
195 Ада АККЕРМАН «Бритье на предельной высоте»: Сергей Эйзенштейн и Маргарет Бурк-Уайт переводчик Вера РУМЯНЦЕВА

202 «…В Гнездниковском гнездышке все по-прежнему». Статьи Сергея Эйзенштейна 1928 г. о системе управления кинематографией: Почему катастрофически тускнеет советское кино.—Двенадцатый. Подпольный год советского кино.—Раз, два, три—паникеры мы! публикатор Артем СОПИН

 
  • К ИНТЕРПРЕТАЦИИ ФИЛЬМА
217 Поль "Пабло" МАРТИН, Валери РЕНЕГАР Своевременный человек: «Большой Лебовски» как карнавализованная социальная критика переводчик Нина ЦЫРКУН

 
  • СОБЕСЕДНИК
234 Томочка. Беседа Виктора Листова с Ольгой Петровной Тоом о Дзиге Вертове 18 июля 1976 г.

 
  • ОПЫТ
242 Валерий ТУРИЦЫН Жак Фейдер. Несколько полузабытых страниц творчества

267 Маргарита ВАСИЛЬЕВА Особенности жанрового мышления Дэвида Кроненберга (в контексте эстетики постмодернизма)

 
  • IN MEMORIAM
280 Беседа критика Ги Готье с Аленом Рене о Крисе Маркере переводчик Екатерина МАКСИМОВА

285 Джим ХОБЕРМАН Утраченные будущие времена Криса Маркера переводчик Наум КЛЕЙМАН

 
  • ИСТОРИЧЕСКАЯ ПОЧТА
289 «Ведь есть же все-таки правда на земле!» Письмо Л.А.Гуревича генеральному секретарю ЦК КПСС Н.С.Хрущеву.—Письмо Юлия Дунского и Валерия Фрида Председателю Президиума оргкомитета СРК т. Пырьеву И.А.

 
  • ПРОБЛЕМА (ОПЫТ И РАЗМЫШЛЕНИЯ)
297 Егор КАЙРОН Фотогения Бригитты Хельм

324 Анна МАЛЬГИНА Поэтика жеста в кинематографе советской «новой волны». «Любить…» Михаила Калика

 
  • ТЕМА ДЛЯ ИССЛЕДОВАНИЯ
338 Артем СОПИН …Идем в неизвестное

 
  • КИНОПОЛИТИКА
341 Галия ЮСУПОВА «Давать картины без выраженной революционной тенденции». Советский экспорт фильмов в 1920-е

 
  • КИНЕМАТОГРАФ: ЖИЗНЬ И ПРИКЛЮЧЕНИЯ
351 Александр РАПОПОРТ Моисей Фрейденберг. Неслучившийся роман с кинематографом


CONTENTS

ABRAM ROOM TURNS 120

From Proletarian Poets to «Bed and Sofa». Viktor Shklovskii’s project of screenplay «Stronger than Anything». Maria Bogomolova

Viktor SHKLOVSKII. Explanatory Note and a Draft of a Screenplay «Stronger than Anything.» Publication by Maria Bogomolova
The materials published here were preserved in RGALI in V.B.Shklovskii’s collection: a rough draft of the screenplay «Stronger than Anything» and a fragment of an explanatory note for it. According to the commentator, the project preceded the beginning of collaboration between Shklovskii and Room and was partially realized in the storyline of the famous film.

«Potholes» («Ukhaby»). Documents Related to the Lost «Proletarian Hit.» Publication by Artem Sopin and Aleksei Tremasov
Abram Room’s «Potholes» (1927) held an important position among his works as well as in the history of Soviet cinema of the late 1920s. The stills and productions photos as well as information from the press published here make it possible to imagine the now lost film.

«Director Room Has Taken a Position of Militant Formalism and Aestheticism, which Are Alien to Soviet Art.» Documents from Ukrainian archives and the press relating to the production history of «A Severe Young Man.» Introduction, publication, and commentary by Roman Rosliak Supplement. Visual materials relating to the first variant of «A Severe Young Man.» Publication by Anna Bulgakova
Stenographic records of discussions, excerpts from 1930s articles and other archival materials used in this segment provide insight into the way film administrators consistently made the director change the original conception of the film.

IN THE REALM OF CULTURE

Kirill RAZLOGOV. From «Real Socialism» to the Reality of Fantasy. Comparative Analysis of «Memory Images» in the Films of Andrzej Wajda and Aleksei German
The analysis of the treatment of the «real socialism» era in the light of memory transformation is done using two films, «Man of Marble» («Człowiek z marmuru») and «My Friend Ivan Lapshin,» made at the twilight of the Soviet Empire by two major director.

Olga LOSEVA. The Time of Georgians
Georgian cinema is rich with philosophical depths of the questions it poses, with the generous artistic understanding of the human destiny. And, consequently, with the original treatment of time.

FROM THE HISTORY OF FILM THOUGHT

Bozidar ZECEVIC. Serbian Avant-Garde and Cinema. Translated by Natalia Ryabchikova

Supplement. S[tanislav VINAVER]. Poetics of Cinema.— Boško TOKIN. Cinema is the Music of Light.—Expressionist Cinema.—Cinema of Dreams and Poetry.—Monny de BOULLY. About Pure Cinema (excerpt). Translated by Valentin Ognev
Texts, written by Serbian avant-garde writers in the period of 1920–1932, were influenced by German and Nordic film expressionism, Paris visualists and Russian art experiment at the beginning of, during and after the Revolution. These writers were coming up with montage and motion, the key devices of the whole avant-garde, key to all of its movement. The publication of articles on film by figures of the Serbian avantgarde is prefaced by an in-depth essay by the Serbian film theorist Bozidar Zecevic.

Michael WEDEL. Cinema Artist. On William Wauer.

William WAUER. Artistic Foundations of Cinema.—Reality in Cinema. Translated by Anna Kukes, edited by Naum Kleiman
The article by Michael Wedel that precedes our publication of two essays by William Wauer fills in the blank space in the history of German and world cinema. It treats Wauer as a major figure whose work connected the stylistic model of expressivity of the German (and European) cinema of the 1910s, which Wauer conceptualized early on as a cinema variant of expressionism in painting, and the stylistic movement of expressionist cinema of the 1920s.

THEORY

Raymond BELLOUR. The Film Spectator: A Unique Memory. Translated by Vera Rumiantseva
The author addresses mechanisms of forgetting and remembering in their connection to film projection and aura (Walter Benjamin’s term) of the screen; he suggests historical classification of spectator types and traces a number of transformations that film spectacle has undergone in the era of audiovisual media.

Elena GRUZDEVA. The Theory of Distance in Search of Lost Time Artavazd Peleshian’s «Distance Montage, or The Theory of Distance» in the sphere of psychoanalysis.

SCHOOL OF VISION

Anastasia ALESHCHENKO. «Love Never Fails...»

Maria POKROVSKAIA. «Off-Road» Nordic Cinema

Olga LOSEVA. Traumatic Experience of the «New» Greek Cinema

Margarita VIROVA. Bad Vacation
«Thank God I’m an Atheist!» A roundtable on an important problem of film art. And of other areas
Views on contemporary cinema and its problems from the young generation of film scholars, the graduating class of VGIK.

EISENSTEIN READINGS

Ada ACKERMA N. «The highest shave to be received»: Sergei Eisenstein and Margaret Bourke-White. Translated by Vera Rumiantseva
The article concerns the friendship between Sergei Eisenstein and photographer Margaret Bourke-White, her role of an intermediate between the director and the United States in the 1930s, and to the political and diplomatic manifestations of this friendship.

«…Nothing Changes in the Gnezdnikovskii Little Nest.» Sergei Eisenstein’s essays on the system of cinema administration. 1928. Introduction, publication, and commentary by Artem Sopin
The publication of the original author’s versions of the articles «Why Soviet Cinema Has Been Losing its Lustre» and «The Twelfth Year,» published in abridged form in the «Soviet Screen» magazine in 1928. The articles show Eisenstein’s views on Sovkino’s policy and on the features of the Soviet film history of the late 1920s; besides that, they are exemplary of his op-ed style.

TOWARDS INTERPRETATION OF A FILM

Paul «Pablo» MARTIN and Valerie RENEGAR. The Man for His Time: «The Big Lebowski» as Carnivalesque Social Critique. Translated by Nina Tsyrkun
This essay explores the ability of carnivalesque rhetorical strategies to challenge hegemonic social hierarchies and the social order in general. In analyzing «The Big Lebowski» as a carnivalesque text, the film’s critical stance becomes clear—it proposes an alternative worldview contrary to that which dominated the political and social landscapes of the United States at the time of the first Gulf War in 1991.

INTERLOCUTOR

Tomochka. A Conversation of Viktor Listov and Olga Toom about Dziga Vertov, 18 July 1976
Reminiscences about the 1920s by Dziga Vertov’s first wife and—for a brief time—collaborator.

EXPERIENCE

Valerii TURITSYN. Jacques Feyder and Several Half-forgotten Chapters of His Career.
An analysis of one of the major but underappreciated works of Jacques Feyder from the 1920s, «Visages d’enfants» («Faces of Children,» 1925), as well as half-forgotten by film scholars «Gribiche» (1926) and «The Kiss» (1929).

Margarita VASIL’EVA. The Characteristics of David Cronenberg’s Conception of Genre (in the Context of Postmodernist Aesthetics)
The article discusses the works of David Cronenberg, characterized by a deliberate confusion between genre cinema and auteur cinema and corresponding therefore to the concept of postmodernism that denies that art can be divided into mass and elite one.

IN MEMORIAM

A Conversation between Critic Guy Gauthier and Alain Resnais about Chris Marker. Translated by Ekaterina Maksimova

J. HOBERMAN. The Lost Futures of Chris Marker. Translated by Naum Kleiman
Dedicated to the memory of departed geniuses. On 1 March 2014 we lost Alain Resnais. Chris Marker departed a year and a half before that, on 29 July 2012, his birthday…

HISTORICAL MAIL

«There must be Truth on Earth, After All!» A letter from L.A.Gurevich to the General Secretary of CC KPSU N.S.Khrushchev.—A letter from Iulii Dunskii and Valerii Frid to the Chairman of the Presidium of the Organizational Committee of the Union of Russian Filmmakers Comrade  I.A.Pyr’ev.
Two letters about the difficult way in cinema of the scriptwriter, film scholar, and teacher Leonid Abramovich Gurevich (1932–2001).

PROBLEM (EXPERIENCE AND REFLECTIONS)

Egor KAIRON. Brigitte Helm’s Photogénie
The article explores suggestion (in the psychoanalytical sense) of the legendaryGerman actress Brigitte Helm. Following classical works on photogénie the author traces the progress of Helm’s heroines from face to mask, from the union of mask andface to the displacement of one by the other.

Anna MAL’GINA. The Poetics of Gesture in Soviet Cinema’s «NewWave.» Mikhail Kalik’s «To Love…»
The subject of the article is the poetics of gesture in the films of the Soviet «New Wave.» The 1960s is the time when «the big style» disintegrated and a new concept of personality and new means of expression (the so-called «poetics of sincerity») were developed. The new concept of personality required new means of expression for complex emotional states, including expression on the non-verbal level. The author explores the poetics of gesture using Mikhail Kalik’s, especially his «To Love…» as her examples. In this film the combination of fictional and documentary fragments allows to compare «natural» and «staged» body language.

SUBJECT FOR EXPLORATION

Artem SOPIN. …Approaching the Unknown
The essay is on the gradual and implicit manifestation of modernity as history as an inner plot of Pavel Arsenov’s mini-series «Guest from the Future» (1984).

FILM POLITICS

Galiia IUSUPOVA. «To Give Pictures with No Explicit Revolutionary Tendency.» Soviet Film Export in the 1920s
On the way export of Soviet films abroad worked in the 1920s.

CINEMA: LIFE AND ADVENTURE

Aleksandr RAPOPORT. Moisei Freidenberg. An Affair with Cinema that Never Happened
The author talks about an aviator, inventor, and journalist Moisei Filippovich Freidenberg who invented a model of kinetoscope and carried out a commission from the optics and mechanics workshop of Timchenko. The lack of money did not allow Freidenberg to arrange a public demonstration of his device and the title of inventors of cinema went to the Lumière brothers.

Новости
Текущий номер
Архив
Поиск
Авторы
О нас
Эйзенштейн-центр
От издателя
Ссылки
Контакты


 « 




















































































































































































































































 » 


Использование материалов в любых целях и форме без письменного разрешения редакции
является незаконным.